ARAMA MOTORU: Anahtar kelime ya da kelime gruplarını içeren internet sitelerini arayan araçlardır. İnternet ortamına arama robotları salarak elde ettikleri bulguları kendi veritabanlarına eklerler.
Arama motorlarinin 2 islevi bulunmaktadir:
Veri toplamak: Veri toplama isi, Wanderer, Spider, Harvest, Pursuit… vb gibi otomatik robot sistemler ile, çeşitli web, gopher, ftp siteleri arasında gezinerek ve buralardaki kaynakları tarayarak yapılmaktadır.
Sorgulama mekanizmaları sunmak: Sorgulama mekanizmaları sistemlerinde, toplanan veriler üzerinde sorgulama yapılabilmesini sağlayan kullanıcı arayüzleri ve üzerinde hızlı sorgulama yapılabilecek veritabanı (database) sistemleri vardır. Kullanıcı, seçilen bazi anahtar kelimelere uyan bilgileri kolayca tarayabilmekte ve web arayüzü içinde aradığı bilgilerin bulunduğu site adresleri arasında gezinerek bilgiye ulaşılabilmektedir.
Internet üzerinden arama motoru hizmeti veren birçok site bulunmaktadir. Günümüzde
Google (https://www.google.com) ve Yahoo (http://www.yahoo.com) sitelerinin kullanımı tercih edilmektedir. Bunun yani sıra sadece belirli konular için özelleşmiş arama motorlari da
bulunmaktadir.
Bazı arama motorlari belirli bir dönem iyi hizmet vermekte ama bir süre sonra arama
sonuçlarında yeterli performansı verememektedir. Altavista(http://www.altavista.com) buna bir örnek olarak verilebilir.
Ancak unutulmaması gereken önemli bir nokta da vardır ki bu da internet demek arama motoru demek değildir. Arama motorları kullanılmalı ancak bağımlısı olunmamalıdır. Çünkü arama motorlarlarının birçok konuda avantajları olduğu gibi birçok da dezavantajı bulunmaktadır.
Arama Motorlarının Avantajları
• Kompleks ve soyut kelimelerle arama için çok uygundur.
• Kullanıcı kontrolü vardır.
• Aramalar belli zaman aralığı, alan, bilgi kaynağı, veri türü vb. ile sınırlandırılabilir.
Arama Motorlarının Dezavantajları
• Zaman kaybına yol açabilir.
• Her arama motorunun kendine özgü kuralları ve teknikleri vardır.
• Çalışmayan veya alakasız bağlantılarla karşılaşılabilir.
• Farklı arama motorlarında farklı sonuçlar bulunabilir.
• Bütün arama sonuçları incelenemeyebilir.
Arama Motorlarının Sınırlılıkları
• Hiçbir arama motoru WEB ortamının %40’ından fazlasını indeksleyemiyor.
• Bilgiler her zaman güncel değildir.
• Yeni sayfalar hemen bulunamayabilir. ( Geç indexlenmeden dolayı)
• Belli zaman aralıklarında indeksleme yaparlar.
• Kelimenin yalın anlamı ile arama yaparlar.
• Özelleştirilmemiş aramalarda çok sayıda istenmeyen sonuçla karşılaşılabilir.
Arama Motorlarının Çalışma Prensibi
• Spider (Örümcek) veya Crawler (Tırtıl) kullanarak interneti belli aralıklarla tararlar.
• Düşünmez ve yargıda bulunmazlar.
• Anahtar kelimeleri toplayarak indekslerine eklerler.
• Arama algoritmaları birbirinin aynı değildir.
• Hatta arama algoritmaları kendi içinde değişkendir.
• Hangi algoritmayı ne zaman kullandıklarını açıklamazlar.
• Sayfaların değişik yerlerini ararlar. (Başlık, Etiket, içerik ya da içeriğin bir bölümü gibi)
• Aradığınız kelime o sayfada en çok geçen kelime değildir. (%2 - %3)
Bu metin DMCA tarafından korunmakta olup, kaynak göstermeden yayınlayan web siteleri, başta Google olmak üzere arama motorları tarafından banlanacak ve ilerleyen aşamalarda site kapattırılacaktır. Bu yüzden kaynak gösteriniz.
Benzer Konular:
İnternetten Hızlı Araştırma Yapma Yöntemleri
İnternetteki İlk Faaliyetler
İnternet Terimleri
Bu metin DMCA tarafından korunmakta olup, kaynak göstermeden yayınlayan web siteleri, başta Google olmak üzere arama motorları tarafından banlanacak ve ilerleyen aşamalarda site kapattırılacaktır. Bu yüzden kaynak gösteriniz.
Benzer Konular:
İnternetten Hızlı Araştırma Yapma Yöntemleri
İnternetteki İlk Faaliyetler
İnternet Terimleri
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder