Baştan söyleyelim; bu yazıda Twitter hesabınızın kaç para ettiğini ve Türkiye’deki sıralamanızı bulamayacaksınız. Son zamanlarda oldukça popüler hale gelen ve hemen her gün en az bir – iki kez karşılaştığınız “Twitter hesabımın değeri şu kadar TL ve Türkiye sıralamasında şu sıradayım” içerikli tweet’lerin bu yazı ile tek ilgisi Twitter hesabının gerçekten de bir değeri olduğu.
Bunu maddi olarak ölçmek veya Serdar Kuzuluoğlu’nun söylediği şekilde muhtardan tahsil etmek mümkün olmasa da, doğru şekilde kullanılan ve ölçümlenen bir Twitter hesabı kişisel markanıza ya da firmanız veya müşterinize büyük değer kazandırabilme potansiyeline sahip. Buna en popüler örneklerin başında Dell’in sadece Twitter üzerinden ulaştığı milyon dolarlık satışlar geliyor.
Peki bir Twitter hesabının değerli olup olmadığını nasıl anlaşılır? Bu konuda çok farklı yaklaşımlar ve araçlar var. Öyle ki Twitter hesabınızın değerini veya etkisini ölçen bu araçlar aynı konuda çok farklı sonuçlar verebiliyor. Bu yazıda Twitter hesabınızın değerini ölçmekten çok, bir Twitter hesabının daha değerli (etkili, faydalı) hale gelmesinde hangi etmenlerin rol oynadığından bahsedeceğim.
Ben bir Twitter hesabının değerini ölçmek için en akla yatkın olan bazı parametreleri seçmeye çalıştım. Yorumlarda siz de bunlara kendi eklemelerinizi yapabilirsiniz…
Takipçi Sayısı
Twitter ölçümlerinin en abartılan parametresi. Ölçülmesi çok kolay olduğu için çok gözde olmasına rağmen manipüle edilmesi de son derece basit. Tek başına takipçi sayısı ne yazık ki bir Twitter hesabının değerine ilişkin çok az şey söylüyor.
Takipçi Kalitesi
İşte takipçilerle ilgili önemli konu bu. Twitter’ı bir iletişim kanalı olarak kullandığınıza göre bir hedef kitleniz olmalı. Aileniz, arkadaşlarınız ve herkesi takip edip takip edilmeye çalışanlar dışında kalanların ne kadarı sizin hedef kitlenize dahil? Örneğin dekorasyon malzemeleri ile ilgili paylaşımlarda bulunduğunuz bir Twitter hesabınız varsa sizi takip eden mimarların sayısı, avukatların sayısından çok daha önemli.
Takipçi Oranı
Eğer takipçi sayısına olması gerekenden fazla değer veriyorsanız takipçi kazanmak adına çok fazla kişiyi takip ederek sizin farkınıza varmalarını sağlamayı deneyebilirsiniz. Fakat bunlardan ancak küçük bir kısmı bu yüzden sizi takip etmeye başlayacaktır. Bu durumda da takip ettiklerinizin sayısı, sizi takip ettiklerinizin üzerine çıkar ki bu arzu edilen bir durum değil. İki sayıyı dengede tutmak veya mümkünse takipçi sayınızdan daha az kişiyi takip etmek daha faydalı. Hatta takip ettiklerinizin sayısının örneğin 200 veya 300′ü geçmesi durumunda Twitter’ı sadece pazarlama amaçlı kullandığınız izlenimine yol açarak güvenilirliğinizin azalmasına bile yol açabilir.
Sizden bahseden tweet’ler
Kaç kişi @ ile sizden bahsediyor? Takipçi kalitenizle doğru orantılı olan bu durum, takipçilerinizin sizi referans gösterme ve kendi takipçilerine tanıtma konusunda ne kadar istekli olduklarının bir işareti.
Diyaloglarınız
Bugün internetin sunduğu en büyük nimetlerden biri de halka açık gerçek zamanlı iletişim kurabilme özelliği. Takipçilerinizin sizden bahseden tweet’lerini sadece okumak yeterli değil, onlarla diyalog da kurmalısınız. İster kişisel markanız, ister kurumunuz için olsun takipçilerinizi dikkate aldığınızın en önemli göstergesi kurduğunuz diyaloglar. Ayrıca bu sayede altın değerinde tavsiyeler ve çok geç olmadan fark edebileceğiniz sorunlara da anında yanıt verebilirsiniz. Buradaki tek hassas nokta diyalogların genel paylaşımlarınızı gölgede bırakmayacak oranda olması. Kim olduğunu merak ettiğiniz bir kişinin sayfası kişilere özel gönderilmiş “teşekkür ederim”, “ben de aynı görüşteyim”, “ne yazık ki katılmıyorum” tweet’leri ile doluysa size sıkıcı gelmesi çok doğal.
Re-tweet’ler
Tweet’lerinizin kaç kez re-tweet edildiği sunduğunuz içeriğin kalitesini gösteriyor. Doğru hedef kitleye onların duymak ve hatta duyurmak istediği şeyleri söylüyorsunuz anlamında geliyor. Eğer tweet’leriniz az re-tweet ediliyorsa bir yerde yanlış var demektir. Diğer yandan siz de re-tweet ederek kaliteli içeriğe değer verdiğinizi ve takipçilerinizle paylaşmaktan memnun olduğunuzu gösteriyor olmalısınız. Ama burada yine denge önem kazanıyor. Özgün tweet’lerinizden daha fazla re-tweet ediyorsanız özgün içerik üretmekte zorlanıyorsunuz demektir…
Takip ettiklerinizin kalitesi
Sizin kimleri takip ettiğiniz de büyük önem taşıyor. Potansiyel takipçilerinizin önemli bir kısmı sizi takip etmeden önce buna da bakacaklardır. Örneğin beni Twitter’dan yeni takip etmeye başlayan biri ile ilgili ilk baktığım özellik bu: Benim takip ettiğim kimleri takip ediyor? Bu ilgi alanlarınızın ve dolayısıyla paylaşımlarınızın ne kadar ilgili olduğunu gösteren çok önemli bir parametre. Hedef kitlenize uygun (yani kaliteli) paylaşımlarda bulunmanın yanı sıra, hedef kitlenizin ilgi alanına giren kişileri takip ediyor olmanız çok önemli.
Neden bahsediyorsunuz?
Günü nerede, ne yediğinizden bahsederek geçiriyorsanız takipçileriniz sadece aileniz, arkadaşlarınız (ve belki restoranlar) ile sınırlı kalabilir. Sadece ürün veya hizmetlerinizi tanıtan basın bültenleri paylaşıyorsanız sizi takip edenler ya sadece çok sıkı hayranlarınız ya da basın mensupları olacaktır. Twitter, aynı gündelik yaşam gibi, sadece iş ya da eğlence değil. Öncelikli olarak kendi ilgi alanınızdan bahsediyor olmanız ama tweet’lerinizin sadece kendinizle ilgili olmamasına dikkat etmekte fayda var. Rakibiniz bile olsa beğendiğiniz diğer ürün veya hizmetleri de paylaşın. Mümkünse samimi (hatta yapabiliyorsanız) eğlenceli tweet’lere belli bir dozda yer verin. Gündemi takip edin ve Türkiye ve Dünya’daki son gelişmelerle ilgili (aşırıya kaçmadan) yorumlar yapın. Diğer bir deyişle Twitter hesabınızı “insanlaştırın”.
Paylaştığınız bağlantılar
140 karakterde hayatın sırrını vermek kolay değil. Takipçilerinize değerli bilgiler aktarmak istediğinizde bağlantılarla sitelere yönlendirin. Hedef kitlenizin ilgisini çekecek bir paylaşım bulduğunuzda URL’yi kısaltın, açıklamasını yazın ve gönderin. Bu bağlantıların tamamının kendi sitenize olmaması yine “pazarlama odaklı hesap iticiliği”ne düşmemek açısından önemli. Bu bağlantılara kaç kez tıklandığını ölçebilmek ise Twitter hesabınızın değerini ölçmek adına ayrıca faydalı olacaktır.
Hashtag kullanımı
Sizi takip etmeyenler tarafından da görülebilmek için önem verdiğiniz konularda # ile başlayan hashtag’leri kullanmanızda fayda var. Özellikle popüler konularda insanlar sadece bir hashtag yardımıyla gündemi takip edebiliyorlar. İlgi alanınızdaki popüler konularda bu listede yer alamamak büyük bir kayıp olur.
En başta da dediğim gibi Twitter hesabınızın değerini ölçmek için dikkate alabileceğiniz pek çok parametre var. Siz de önemli olduğunu düşündüğünüz diğerlerini yorumlarda paylaşabilirsiniz…
Ümit Öncel-Webrazzi
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder