21 Mart 2013 Perşembe

FATİH SULTAN MEHMET (FSM) KÖPRÜSÜ YAPILIŞI

   Fatih Sultan Mehmet Köprüsü, İstanbul 2. Çevreyolu üzerinde Boğaziçi Köprüsünden yaklaşık 5 km kuzeyde, boğazın Rumeli yakasında Hisarüstü ile Anadolu yakasında Kavacık semtleri arasında yer almaktadır. Bu kesimde boğazın genişliği 800 m dir. Fatih Sultan Mehmet Köprüsü Edirne-Ankara arasındaki TEM (Trans European Motorway) otoyolunun en önemli sanat yapısıdır.

   Asma köprünün yapımına 4 Ocak 1986 yılında başlanmış ve 3 Temmuz 1988 tarihinde dönemin Başbakanı Turgut Özal'ın geçişi ile hizmete alınmıştır.


   Köprünün proje hizmetleri İngiliz Freeman, Fox ve Partners firması ve BOTEK Boğaziçi Teknik Müşavirlik A.Ş. firması tarafından yerine getirilmiş, inşaatını ise Türkiye'den (Sezai Türkeş - Fevzi Akkaya)STFA, Japon Ishikawajima Harima Heavy Industries Co. Ltd., Mitsubishi Heavy Industries Ltd. ve Nippon Kokan K. K. adlı şirketlerin oluşturduğu konsorsiyum 125 milyon dolar karşılığında üstlenmiştir. Kule temelleri Boğaz’ın iki yakasındaki yamaçlara yerleştirilmiş olup, kuleler hemen hemen tabliye mesnet seviyesinden başlamaktadır. Köprü 160 km/saat esen rüzgara dayanabilecek şekilde hesaplanmıştır.   


   Köprünün iki ucunda taşıyıcı ana kablolardan gelen çekme yüklerini kaya zemine aktaran planda 50 m x 60 m boyutunda ve 35 m kadar derinlikte masif betonarme birer ankraj bloku yer almaktadır. Köprü kule temelleri planda 14 m x 18 m boyutunda ve ortalama 6 m yüksekliğindedir; ancak zemin durumuna göre yer yer kademeli olarak proje kotundan 20 m daha derine inilmiştir. Köprünün ana bloklarına mesnet teşkil eden kuleler temel betonu üst kotundan itibaren 102.10 m. Yüksekliğinde olup, yüksek mukavemetli berkitmeli çelik panellerin birbirine bulonlanarak birleştirilmesi suretiyle 8 kademe halinde monte edilmişlerdir. Montajda 450 tonluk ve 650 tonluk kreynler kullanılmıştır.


Sayılarla Fatih Sultan Mehmet Köprüsü :
Orta açıklık: 1 090 m 
Ankrajlar arası uzunluk:1 510 m 
Deniz seviyesi üstüdeki yükseklik:64 m 
Taşıt yolu: (2 x 4) trafik şridi ve yaya yolları
Tabliye genişliği (yaya yolu dahil):39.40 m 
Kule yüsekliği (temelden itibaren):107.10 m 
Kule kesiti (tabanda):5.00 m x 4.00 m 
Kule kesiti (tepede):3.00 x 4.00 m 
Kuleler toplam ağırlığı: 7 000 ton 
Tel çapı:5.38 mm 
Toplam tel boyu: 51486 km 
Toplam kablo ağırlığı(Askı halatlarıyla birlikte): 9 500 ton 
Tabliye Üniteleri 55 adet x 17.92 m: 985.60 m 
62 ünitenin toplam boyu:1 083 m 
Tabliye yüsekliği: 3.00 m 
Kule temelleri beton miktarı: 20 000 m³ 
Kule temelleri donatı miktarı:1 800 ton 
Ankraj blokları beton miktarı:110 000 m³ 
Ankraj blokları donatı miktarı:12 000 ton

Ülkemizde bulunan diğer tünel ve köprü projelerinin detaylarına aşağıda bulabilirsiniz :

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder