ISOAT Tekniği, bir konuyu çalışırken anlamada eksik kısım bırakmamanı sağlayan yöntemdir. Aynı zamanda monoton çalışma sürecini de engelleyerek konuyu aktif bir şekilde öğrenmene de yardımcı olur. Önce bir açalım bakalım neymiş bu ISOAT: İzle, Sor, Oku, Anlat, Tekrar. Evet, yabancı bir terimmiş gibi görünse de açılımı bundan ibaret :)
1) İzle
İzle'nin faydaları; zihni konuya ısındırır, konuya hızlı bir göz gezdirmeyi sağlar, bütünü görmeyi sağlar, konunun ana hatları kafanda şekillenir ki bu da inşa edeceğin bilgi deposunun parçalarını tam yerine koymanı sağlar.
Şimdi baştan diyeyim, bu ISOAT birçok yerde birçok farklı yöntemle anlatılıyor. Bilmem S çizin boşluklar dolsun, bunları yapmazsanız anlayamazsınız vesaire vesaire. Benim de uyguladığım bir yöntemdi bu ama onların anlattığı şekilde yapmaya kalkınca 'zevkli ve renkli' değil 'sıkıcı ve soluk' oluveriyor konu çalışmaları. O yüzden sana en bilindik, en uygulanabilir şeklini anlatacağım ama aynı şekilde maksimum verimi sağlayacaksın.
İzle yönteminde konuya baştan sona hızlıca göz atıyoruz. Hani denemelerdeki gibi, ne hızlı ne yavaş, orta hızda konuyu şöyle baştan sona tarıyoruz. Öyle bir hızda olsun ki 15 sayfa 2 dakikada bitsin.
Nasıl yapacaksın? Konunun başlıklarında resimlerinde ve vurgularında daha fazla durarak tarayacaksın, olay bu.
2) Sor
Sor kısmı da yine kolay ve önemli bir kısımdır. Nedir? Konuyu okurken soru çıkarmaktır. Yalnız bunu serbest çağrışım ile soru üretmeliyim diye zorlamadan yapmalısın ki zorlama yapmadığında aklına mutlaka sorular gelecektir, garanti veriyorum :)
Bir hücrelileri çalışıyorsun diyelim, paramesyum kısmındasın. Paramesyum'da hücreye şekil veren pelikula bulunur. diyor. Aklına gelecek, amipte de pelikula var mıydı? ve bunun cevabını bulana kadar için rahat etmeyecek, bundan da eminim. Soru şu şekilde de olabilir, amibi daha işlemediysen; Amipte pelikula var mı?
I. Dünya Savaşının Nedenleri (Ne diye çıkmış ki savaş?)
İkizkenar üçgende tepeden inen yükseklik tabanı iki eş parçaya böler. (Neden? İspatı ne ki?)
gibi sorular üreteceksin, ilk başlarda hafif zorlama olabilir ama sonra otomatiğe bağlayacak hem de daha bir keyif alacaksın soruyu üretip, o soruyu kendi başına çözerek.
3) Oku
Bu, en iyi bildiğin kısım zaten :) Konuyu okuyacaksın, şekillerde Ø grafiklerde ve vurgularda biraz daha dikkatli düşüneceksin. Kafana oturtup okumana devam edeceksin.
4) Anlat
Biraz önce çalıştığını sesli şekilde bir eşyaya ya da bir canlıya anlatmaktır. Evet, okul çantana da anlatabilirsin, kuşuna veya akvaryum balığına da :) Önemli olan, hiç bilmeyen birine anlatıyormuş gibi kendi düşüncelerini de dahil ederek ona konuyu anlatmaktır ki ISOAT'ın en önemli kısımlarındandır burası. Matematik, Geometri de dahil olmak üzere her dersi, her konuyu anlatabilirsin ki anlatabilmen senin konuyu hem öğrendiğini hem eksik kısımlarını görmeni hem de öğrendiklerini sağlamlaştırmanı sağlar. Matematik Geometri ve Fizik'te ise formülü ele alırsın. Formülü sesli şekilde bir yere bakmadan tekrar edersin, şu şuydu şu şuradan geliyordu dersin ve bu da bir soru karşısında senin hatırlamanı kat kat arttırır.
5) Tekrar
İlk cümleden diyorum ki tekrarı öğrencilerin tamamına yakını sevmez. Ben de sevmezdim pek evet, ama tekrar ederdim de. Tekrar ne değildir; tekrar aynı konuyu aynı kaynaktan baştan sona bitirmek değildir, başka bir kaynaktan bitirmek de değildir. Tekrar; konuyu çalışırken altını çizdiğin yerleri aldığın notları ve özetlerini bir kez hızlıca göz gezdirmek ve ardından konuyla ilgili birkaç test çözmektir.
Konuyu çok iyi hatırlıyorum sadece tekrar yapacağım diyorsan sadece test çözmen de kafidir. Hatırlayamadığın yerlere notlarından bakarsın ilk iki testte. Üçüncü ve sonrası için bakmaman daha yararlı olur.
ISOAT da bunlardan oluşuyor, genel olarak ilk kez çalışacağın konular için, ağır olduğunu düşündüğün konular için ve çalışma isteğini arttırmak istediğin konular için faydalı olur. Bugünlük bu kadar, iyi çalışmalar :)
1) İzle
İzle'nin faydaları; zihni konuya ısındırır, konuya hızlı bir göz gezdirmeyi sağlar, bütünü görmeyi sağlar, konunun ana hatları kafanda şekillenir ki bu da inşa edeceğin bilgi deposunun parçalarını tam yerine koymanı sağlar.
Şimdi baştan diyeyim, bu ISOAT birçok yerde birçok farklı yöntemle anlatılıyor. Bilmem S çizin boşluklar dolsun, bunları yapmazsanız anlayamazsınız vesaire vesaire. Benim de uyguladığım bir yöntemdi bu ama onların anlattığı şekilde yapmaya kalkınca 'zevkli ve renkli' değil 'sıkıcı ve soluk' oluveriyor konu çalışmaları. O yüzden sana en bilindik, en uygulanabilir şeklini anlatacağım ama aynı şekilde maksimum verimi sağlayacaksın.
İzle yönteminde konuya baştan sona hızlıca göz atıyoruz. Hani denemelerdeki gibi, ne hızlı ne yavaş, orta hızda konuyu şöyle baştan sona tarıyoruz. Öyle bir hızda olsun ki 15 sayfa 2 dakikada bitsin.
Nasıl yapacaksın? Konunun başlıklarında resimlerinde ve vurgularında daha fazla durarak tarayacaksın, olay bu.
2) Sor
Sor kısmı da yine kolay ve önemli bir kısımdır. Nedir? Konuyu okurken soru çıkarmaktır. Yalnız bunu serbest çağrışım ile soru üretmeliyim diye zorlamadan yapmalısın ki zorlama yapmadığında aklına mutlaka sorular gelecektir, garanti veriyorum :)
Bir hücrelileri çalışıyorsun diyelim, paramesyum kısmındasın. Paramesyum'da hücreye şekil veren pelikula bulunur. diyor. Aklına gelecek, amipte de pelikula var mıydı? ve bunun cevabını bulana kadar için rahat etmeyecek, bundan da eminim. Soru şu şekilde de olabilir, amibi daha işlemediysen; Amipte pelikula var mı?
I. Dünya Savaşının Nedenleri (Ne diye çıkmış ki savaş?)
İkizkenar üçgende tepeden inen yükseklik tabanı iki eş parçaya böler. (Neden? İspatı ne ki?)
gibi sorular üreteceksin, ilk başlarda hafif zorlama olabilir ama sonra otomatiğe bağlayacak hem de daha bir keyif alacaksın soruyu üretip, o soruyu kendi başına çözerek.
3) Oku
Bu, en iyi bildiğin kısım zaten :) Konuyu okuyacaksın, şekillerde Ø grafiklerde ve vurgularda biraz daha dikkatli düşüneceksin. Kafana oturtup okumana devam edeceksin.
4) Anlat
Biraz önce çalıştığını sesli şekilde bir eşyaya ya da bir canlıya anlatmaktır. Evet, okul çantana da anlatabilirsin, kuşuna veya akvaryum balığına da :) Önemli olan, hiç bilmeyen birine anlatıyormuş gibi kendi düşüncelerini de dahil ederek ona konuyu anlatmaktır ki ISOAT'ın en önemli kısımlarındandır burası. Matematik, Geometri de dahil olmak üzere her dersi, her konuyu anlatabilirsin ki anlatabilmen senin konuyu hem öğrendiğini hem eksik kısımlarını görmeni hem de öğrendiklerini sağlamlaştırmanı sağlar. Matematik Geometri ve Fizik'te ise formülü ele alırsın. Formülü sesli şekilde bir yere bakmadan tekrar edersin, şu şuydu şu şuradan geliyordu dersin ve bu da bir soru karşısında senin hatırlamanı kat kat arttırır.
5) Tekrar
İlk cümleden diyorum ki tekrarı öğrencilerin tamamına yakını sevmez. Ben de sevmezdim pek evet, ama tekrar ederdim de. Tekrar ne değildir; tekrar aynı konuyu aynı kaynaktan baştan sona bitirmek değildir, başka bir kaynaktan bitirmek de değildir. Tekrar; konuyu çalışırken altını çizdiğin yerleri aldığın notları ve özetlerini bir kez hızlıca göz gezdirmek ve ardından konuyla ilgili birkaç test çözmektir.
Konuyu çok iyi hatırlıyorum sadece tekrar yapacağım diyorsan sadece test çözmen de kafidir. Hatırlayamadığın yerlere notlarından bakarsın ilk iki testte. Üçüncü ve sonrası için bakmaman daha yararlı olur.
ISOAT da bunlardan oluşuyor, genel olarak ilk kez çalışacağın konular için, ağır olduğunu düşündüğün konular için ve çalışma isteğini arttırmak istediğin konular için faydalı olur. Bugünlük bu kadar, iyi çalışmalar :)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder