16 Şubat 2013 Cumartesi

Mehmet in Astronomlarla imtihanı

TAA UZAYDAN SİVAS MI BÜYÜK YOKSA KASTAMONU MU ONA BAKAN MEHMET


Eğer inşaat mühendisi olmasaydım ikinci olmak istediğim meslek, astronomi ve uzay bilimleri okuyarak bir astronom olmak idi. Ancak astronom olmanın türkiye de şimdiden zıplamaya başla seneye aya çıkarsın anlayışı ile benimsenmesinden ve okul bittikten sonra fazla bir yere gelemeyeceğimi düşünmemden dolayı bu mesleği seçemedim. Öte yandan bir toplum baskısı da mevcuttu aslında. Yani hangi annesi babası kaynı oğlunun mühendislik veya doktorluk okuması yerine astronomi okumasını ister? ben isterdim ama genel türk aile yapısı her mühendislik okuyan kişinin über insanlar olabileceği kanısını benimsediğinden dolayı (yanlış kanı) bir toplumsal baskı olarak okutulan bir meslektir mühendislik ve doktorluk. 

Astronomi bilimiyle ilgilenen insanların, astronomi ile uzaktan yakından alakası olmayan insanlarla, astronomiyi anlatmak adına sanki bir afrika yerlisine uçağı anlatır gibi konuşma şekline bürünmelerine çok gülüyorum. Bu durumu bir kaç sene boyunca 40lı yaşlarından sonra iki üniversite daha (evet eski bitirdiği üniversitelerinin üzerine) okuyarak astronom olan über bir akrabam sayesinde yaşadım. Haliyle az çok astronomi ile ilgilendiğimden dolayı meteor nedir gezegen nedir halley bisküit midir yoksa kuyruklu yıldız mı? gibi soruların cevabını verebilmeme rağmen ve az çok kendimi kültürlü addetmeme rağmen kendisi ile olan konuşmalarımda uçağın ne olduğunu anlamaya çalışan yerli durumuna çok düşmüşümdür. Hele bu 21 aralık mevzusu var ki sormayın. O günlerde malum herkes kıyamet geliyor hepimiz öleceğiz diye gezinirken bende her akl-ı selim insan gibi tabi ki bir b.k olmayacağını düşünüyordum ancak niye olmayacak konusuna şöyle adamakıllı bir cevap veremiyordum. Tek bildiğim oğlum foton kuşağı varmış işte ona giriyormuşuz bir kaç yüz senede bir daha öncede girmişiz zaten gene girceğimizden bir şey olmaz deyip kanal d haber yorumu yapıyordum. Neyse astronom akrabam ile konu 21 aralık a geldiğinde ben böyle dünyayı sallayan bir konunun ciddi astronomlar tarafından nasıl değerlendirildiğini merak ettiğimden dolayı kendisine sormuştum 
-nedir yahu bu 21 aralık mevzuu mayalar diyorlar takvimi bitiyor diyorlar birde foton kuşağına giriyormuşuz ondan diyolla 

-ahahah(böyle ince ince sen yerlisin ben godmode takılıyorum gülüşü) foton kuşağı nedir biliyor musun?

-hımmm haaa ımmm yok (evet foton kuşağı nedir bilmiyordum kanal de haberden anca foton kuşağını öğrenebilmiştim o yüzdeno an sınırlı astronomi bilgim sıfıra düşmüştü birden elinde sopasıyle tavşan avlayan bir yerli edası ile bakıyordum akrabama)

-ulan foton kuşağını bilmiyorsun yok ona gircekmişiz bıdı bıdı dıyorsun bak işin aslı şu (sonra 2 saat anlattı öyle bir anlattıki sanki üniversitede diferansiyel denklemler sınavına 5 kere ard arda girmiş gibi oldum kafamı aldı mıncıkladı yogurdu yogurdu üfledi bıraktı ama anladım az çok ) işte böyle mehmet anladın mı?

-hımm ha anladım evet evet (yarısını anlamıştım ve bu yeterlıydı) peki bu 21 aralık mevzu ciddi astronomlar tarafından nasıl değerlendiriliyor yani makalelerde dergilerde falan ne diyorlar

-değerlendirilmiyor. (çat! hazır cevap oluyor bir de bunlar)  Tüm dünyada en çok okunan saygın astronomi dergilerine üyeyim (ben oyungezer alıyorum arada) ve bu konuda hiç birinde birşey yazmıyor. Çünkü kimse sallamıyor. Gülüyoruz sadece (o an vay anasını astronomlar bizle t.şak geçiyormuş diye sinirlenmedim değil)

bu konuşmadan çıkardıklarımız hocam çok saygı duyuyorum bu adamlara çünkü herhangi bir meslekte mesela araba tamircisi, inş mühendisi, makine mühendisi, klimacı, kaptan, pilot kıl yün bu meslek erbablarıyla tanıştığımızda mesleği ile alakalı az çok tutarlı ve komik duruma düşmeden konuşabiliyorken astronomlarla bu imkansız çünkü bilgimiz o kadar sığ ki adamlar resmen artık istemeye istemeye bizi yerli durumuna koyuyor. Bunu en son habertürk te öteki gündem programında pelin çiftçinin bir astronom ve fizikçinin kendisine uzayı karadelikleri anlatırken düştüğü durumu izlediğimde gördüm. Adamlar konuşma düzeyini anaokul seviyesine çekmek zorunda kaldı. İşte bu yüzden saygı duyuyorum bu adamlara.

Neyse hepinize iyi geceler diliyor, kasyopeda, kutup yıldızı merkür uranüs neptün diye bir kaç astronomi terimi söyleyip zekamı belirttikten sonra kapatıyorum

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder